Navigatie
Vorige Artikel 4 van 4 Volgende

ONE YEAR ROUND>>>

30 april 2017

Met een webwinkel die na 5 jaar leuk draaide, durfde ik wel de stap te nemen naar fysieke winkel, so I did...

Op zaterdag 30 april 2016 opende ik spontaan de deuren van mijn winkel What's in a Bag. Nou, spontaan; na vier weken schilderen, klussen, praktische zaken uitzoeken en de winkel eigenwijs inrichten, was ik wel heel benieuwd naar de reacties. 

De inhoud van je tas met een dubbele bodem: een concept dat online al moeilijk te vertalen is, dus de winkel werd helemaal een uitdaging. Nu, een jaar later ben ik daar nog steeds mee aan het stoeien, heerlijk! Ik werk graag in thema's, denk soms te veel door, maar ik volg mijn hart en gevoel en het concept van What's in a Bag. Met grote zorg zoek ik collecties uit die bij een thema passen. Deze producten moeten aan een aantal eisen voldoen anders koop ik ze niet in: veel gerecyclede materialen, BPA-vrij, duurzaam, kleine oplages, bijzondere details. Want spullen hebben we al genoeg en daarom bied ik graag iets extra's, iets om te koesteren, om voor lange tijd te gebruiken en waar je vrolijk van wordt.

Ik begin altijd bij de tas (Your Life) en in die tas zijn ook de andere categorieën vertegenwoordigd, bijvoorbeeld een make-uptas of toilettas (Your Friends), een portemonnee of etuitje (Your Home), lunchproducten en/of tablethoezen (Your Work), notitieboeken of dagboeken (Your Thoughts), een paspoorthoes of travelorganiser (Your Travels) en vaak ook wat voor de kinderen (Your Family), want dat draag en sleep je vaak ook met je mee. 

Ik beleef enorm veel plezier aan het uitwerken van deze thema's want ik wil daarmee ook een verhaal vertellen. De mooiste van afgelopen jaar was voor mij: Untold Stories, de eerste keer dat ik een thema in de winkel deed met allemaal mooie, bijzondere producten die met schrijven te maken hadden, met de beste dubbele bodem en daardoor het mooiste verhaal! Alle producten kwamen bij verschillende leveranciers vandaan en het was geweldig om te zien hoe ze elkaar aanvulden.

Het thema Love Letters, voor Valentijn, was ook erg vermakelijk. Voor dit thema had ik mooie kaarten en posters laten drukken met beroemde citaten uit Romeo en Juliet, met uiteraard een kleine aanpassing en verwijzing naar What's in a Bag.

De thema's werden verrassend positief ontvangen, want zoiets is volgens mij nooit eerder gedaan en daarin vind ik mijzelf uniek. Ik laat graag de mensen kijken, ik zie twinkelende ogen, mondhoeken die langzaam omhoog gaan en mensen die genieten. Ik licht ook mijn keuzes graag toe, dus als ik uitleg waar het thema voor staat en hoe ik daarop ben gekomen, ontvang ik de leukste reacties, en heb ik de mooiste openhartigste gesprekken. 

Soms doe ik bewust de voordeur dicht. Dan sluit ik de wereld buiten zodat je de sfeer in de winkel beter proeft en met meer aandacht mijn producten kunt bekijken. Door het sluiten van de deur creeër ik helaas wel onbedoeld een drempel voor mensen die het moeilijk vinden om binnen te stappen. Maar stap eens uit je comfort zone en ervaar eens wat anders.

Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, besef ik hoeveel ik heb geleerd, dat ik heel veel mensen inspireer en hoeveel ik eigenlijk kan. Alle werkzaamheden die bij een winkel en webwinkel horen, worden door mijzelf gedaan en soms bedenk ik mij dat het fysiek bijna onmogelijk is.

Wat ik echt zeer bijzonder vind zijn de mooie gesprekken en ontmoetingen die ik in de winkel heb. Vaak heel openhartig als ik met één opmerking de emotionele bagage te zien en te horen krijg van iemand, opbouwende kritiek, tips om te groeien, complimenten, eye-openers. Door al die gesprekken groei ik ook. Ze zetten mij aan het denken en vaak uit dat zich weer in een nieuw thema of idee. 

Ik kan zeggen dat mijn winkel absoluut levensvatbaar is maar het is grillig. De ene dag is het een drukte van jewelste en de volgende dag komt er geen hond binnen. Om de winkel te laten groeien is er een hoop nodig. Veel winkels om mij heen sluiten hun deuren. Waarom? Omdat ze de kosten niet meer kunnen dragen en er geen brood op de plank komt. Dit valt voor een deel te wijten aan de internetwinkels. Maar die heb ik ook en gelukkig draait deze naar behoren. Al voel ik mij daartussen ook soms als "Calimero", zij zijn groot en ik ben klein.
Maar het is deels ook te wijten aan het 'verwende klant'-syndroom. Hiermee bedoel ik dat er online zoveel aanbod is (alles is te krijgen, alles moet snel en goedkoop), maar waar is de beleving? Een oprecht contact tussen verkoper en klant; waar ontvang je echt iets extra's? En dan bedoel ik geen spaarzegels. Het doel van mijn winkel is  om een verandering te laten zien, een mindset, een beleving. Naast de groeiende internetwinkels en opkomende conceptstores vol met producten en koffie vond ik het allang tijd worden voor What's in a Bag, de inhoud van je tas met een dubbele bodem. Naast dat drink ik veel koffie..

Het komende, tweede jaar ga ik met gemengde gevoelens in, want ik vraag mijzelf ook soms af of ik op de juiste locatie zit, of ik mensen moet inhuren die zich bezig houden met de primaire taken, zodat ik mij kan bezig houden met andere dingen. Ook heb ik nog steeds de ambitie om de extra ruimte achter en boven de winkel te gebruiken voor workshops of ontmoetingsruimte voor creatievelingen. Maar aangezien ik met een budget werk en de tijd mij ontnomen wordt door plotwendingen zal dit plan pas later gerealiseerd worden.

Zal het komende jaar beter worden dan vorig jaar? De tijd zal het leren. Ik kijk wederom uit naar bijzondere ontmoetingen.
In ieder geval ben ik alweer intensief bezig met een nieuw thema: School - Bag to School , uiteraard met een dubbele bodem.

Ik zie je heel graag in de winkel! En deel vooral je ervaring over What's in a Bag.

Natascha

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2011 - 2017 What`s in a Bag | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.